Before the sea

“Herre, du ransaker meg og kjenner meg. Enten jeg sitter eller står, så vet du det. Langt bortefra forstår du min tanke. Enten jeg går eller ligger, ser du det, du kjenner nøye alle mine veier (…) Da jeg bare var et foster, så dine øyne meg. I din bok ble de alle oppskrevet, de dagene som ble fastsatt da ikke en av dem var kommet. ” Salme 139: 1-3+16

____________________________

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg er en type person som liker å ha kontroll på ting. Jeg tar heller på meg for mye arbeid enn å delegere bort alt, for da vet jeg i alle fall at de blir gjort. Og til tider kan det være veldig slitsomt. Jeg er også en person som alt for lett lar meg bekymre av ubetydelige ting – ting som kanskje ikke er et aktuelt enda engang (“tenk om vi ikke rekker flyet fra JFK til San Fransisco den 11. juni?? — sånne ting).

“Kast på Herren det som tynger deg, han vil sørge for deg! Han vil aldri i evighet la den rettferdige vakle.”
Salme 55:23

Dette bibelverset treffer meg midt i magen gang på gang. For jeg er bare menneskelig. Jeg prøver så inderlig hardt å legge alle bekymringer, utfordringer og planer i Guds hender, men ender likevel opp med å ta dem tilbake og prøver å fikse dem selv. Det er så typisk oss – vi tror vi kan fikse alt selv.

Men hva er det jeg innser hver gang jeg prøver å fikse noe selv? Jeg klarer det som regel ikke. Ikke alene. Jeg feiler, blir skuffet og faller. Og hvem er det som gang på gang står der med åpne armer og hjelper meg opp igjen? Jesus. Det er alltid Jesus. Om du leser dette og ikke er kristen kan det nok virke litt merkelig. Hvordan vet jeg det liksom? Tro meg, du kjenner det. “Det er som vinden; du kan ikke se det, men du kan føle det.” Det kan være et bibelvers Han minner meg på, et løfte Han har gitt, eller gir meg en sang som treffer meg midt i hjertet.

En sang vi synger i Soul Children heter Before the Sea. Det er en av de sterkeste sangene jeg har hørt på en stund, og selv om vi har sunget den i nesten et år har den nettopp blitt så sterk for meg. Den handler om hvordan Gud lengter etter deg. Uansett hvor du er eller hvordan du har det med Gud, lengter Han etter et nærmere forhold med deg. Han kjenner deg bedre enn noen andre.

Before the sea, the sun, the moon I had a plan for you. Since you were born I had my angels watching over you. Nothing, nobody can make me give up my love for you. My child, I miss you so, can’t let you go, won’t you come back to me.

God is calling out your name, so open up your heart, don’t turn away. 

Leave a Reply

