diy // picnic blanket

Photo 13.07.13 15 50 16

Jeg er ikke en aktiv pikniker. Men jeg har alltid ønsket å være det. Derfor, inspirert av Design Love Fest, satte jeg planen til verks denne sommeren og gikk ikke bare til innkjøp av piknikkurv her, men jeg bestemte meg for å lage mitt eget piknikteppe! Hvorfor bruker du penger på å lage ditt eget piknikteppe? spør du. A) Jeg ville ha et teppe som en ikke blir våt i rompa av når det har regnet (hurra for Bergen), og B) Det er mye gøyere å gå på piknik med et hjemmelaget piknikteppe. Var det vanskelig? spør du. Det kunne faktisk ikke vært lettere, svarer jeg.

Alt du trenger er: en voksduk med plast på ene siden og stoff på den andre (50 kr/m hos Jysk), maskeringsteip, to farger maling og malerkost.

picnicblankethowto

Brett duken ut og bestem hvilket mønster du vil ha. Jeg gikk for et diamantmønster, siden jeg ville få frem en ombre-type farge på teppet. Men du kan også gå for eksempel for et chevron-mønster eller et enkelt stripet et. Jeg ville også ha oransje og gule farger på teppet, siden det hovedsakelig er til bruk om vår og sommer. Lag så mønsteret ved å legge maskeringsteip i den formen du vil ha det, i mitt tilfelle på kryss og tvers over hele. Så er det bare å sette i gang og male! Jeg brukte gul maling innerst og knall oransje ytterst. De to radene innenfor der malte jeg i to nyanser av oransje, hvor det da gradvis ble mer og mer lyst mot midten. Det ble en fin effekt synes jeg! La malingen tørke noen timer (tålmodighetsprøve, anyone?) før festen så kan begynne: Dra sakte av maskeringsteipen og se ditt nydelige pinknikteppe utfolde seg for dine øyne. Og da er det bare en ting å gjøre vet du: LET US PICNIC!

Photo 15.07.13 00 34 15Photo 15.07.13 00 32 33Photo 15.07.13 00 34 02

I am not an active picnicer. But I have always wanted to be. Therefore, this summer I took the matter into my own hands and made a picnic blanket. Why not just use an old blanket? A) Here in Bergen your tush is wet within ten minutes, even with sunny weather, and B) Duh, it is way more fun bringing your very own! So I made a waterproof, ombre picnic blanket. You can see step by step what I did above, or visit my inspiration Design Love Fest for an english tutorial. Picnic time!

With love,
Lydia

