travel // york

“I would rather own little and see the world than own the world and see little of it.”

det beste jeg vet er å reise. liker det mye bedre enn både soving og lakris. jeg har lagt igjen hjertet mitt på så utrolig mange steder i verden, og jeg har ikke sett en brøkdel av det engang. (men det er på min bucket list.) reising er det beste du kan få meg med på. dette året blir også et av de mest reiserike årene så langt, med både filippinene, tyrkia og england hele to ganger på tolv måneder. og til og med usa neste sommer! kjente at lommeboka prøvde å hoppe ut av lomma mi nå.

mange (jenter) vil nok si shopping , sol og spising ute er det beste med å reise, og jeg er til dels enig. likevel må jeg innrømme at jeg er litt av en kulturdork når jeg er på reis, spesielt hvis det er til et nytt sted og det er mye å se. da kan du lett se meg droppe en ettermiddag med shopping for å besøke et slott, et museum eller, som i dag, en katedral. å oppleve en kultur gjennom å reise tror jeg er det eneste du kan kjøpe som gjør deg rikere. å vandre rundt i en ny by omgitt av fremmede og føle deg helt usynlig syns jeg bare er herlig. jeg elsker det.

vi er på dag tre i york med engelskklassen fra høgskolen i bergen, og har tilbrakt ettermiddagen i en av verdens største gotiske katedraler. (jeg hadde da hakeslipp fra vi kom inn til vi gikk. kremt for arkitekturnørder.) fra år 400 e.kr. til i dag har yorkminster cathedral blitt bygd, brent, bygd, revet og bygd opp igjen flere ganger, og er i dag en helt fantastisk del av york. om en står på bymuren og ser utover byen er katedralen stort sett det eneste bygget som rager over hustoppene. ganske fantastisk. svær, majestetisk, et utrolig kunststykke av arkitektur. så langt turens desiderte høydepunkt.Processed with VSCOcam with t1 preset Processed with VSCOcam with t1 preset
Processed with VSCOcam with t1 preset
Processed with VSCOcam with t1 preset Processed with VSCOcam with t1 preset Processed with VSCOcam with t1 preset Processed with VSCOcam with t1 preset Processed with VSCOcam with t1 preset Processed with VSCOcam with t1 preset

