faith // put it into practice

1d58c19d630c8d2bffa0bc152a788767

Jeg er ganske god til å huske ting – ansikter, navn, statene i USA og hvem som var statsminister i England da 2. verdenskrig brøt ut. Sånne ting. Jeg har derimot aldri vært god på å huske bibelvers utenat og hvor ting står i Bibelen. Uansett hvor mye jeg leser og pugger så fester det seg bare ikke.

For et par måneder siden innså jeg at all masselesingen av kapitler i Bibelen ikke nødvendigvis åpnet hjertet mitt for det Gud ville fortelle meg. Så, i stedet for å lese ett, to eller tre kapitler hver dag, begynte jeg å bruke tre dager på hvert kapittel. Jeg begynte å legge merke til nye ting, og følte jeg leste mange vers for første gang. Et av bibelversene i Filipperbrevet 4 er et veldig kjent et, men jeg har alltid fokusert på første del, og ikke tenkt så mye over det som fulgte. Etter min frustrasjon over å ikke klare å huske alt jeg pugger, ble dette verset til en stor velsignelse for meg:

8 Finally, brothers and sisters, whatever is true, whatever is noble, whatever is right, whatever is pure, whatever is lovely, whatever is admirable—if anything is excellent or praiseworthy—think about such things. 9 Whatever you have learned or received or heard from me, or seen in me—put it into practice. And the God of peace will be with you.

Alt jeg lærer, alt jeg leser og alt Gud forteller meg, det er god og viktig kunnskap og ha, men det Gud ville vise meg var at det ikke handler om mengden kunnskap vi har. Det handler om å faktisk gjøre det vi lærer i praksis. “Gå ut og gjør alle mennesker til disipler..” Ikke teori, praksis. Kjærlighet, omsorg, hjelp og tilgivelse kan man lese og høre mye om, men det hjelper ikke om vi ikke handler deretter.

Alt du har lært – gjør det i praksis. Og fredens Gud vil være med deg.

