jesus // on trying and failing

Gud har lagt en viktig ting på hjertet mitt i det siste. (er det ikke slik typiske andakter begynner?)

jeg er en type person som misliker å ikke få til noe. som for eksempel når jeg i påsken skulle gå på langrennsski for første gang på flere år og jeg ikke helt hadde teknikken inne. da kommer staheten og konkurransemennesket i meg virkelig frem og jeg nekter å ikke få det til. på en side er det positivt fordi jeg nekter å gi opp, og på en annen side blir jeg litt dumdristig og tenker at “denne stupbratte bakken skal jeg ned uten å ploge, koste hva det koste vil.” (og så får jeg verdens blåeste bein som ikke er spesielt fint når det de neste dagene er 20 grader, sol og lydia skal gå i shorts.)

på cirka samme måte som jeg blir irritert på meg selv når jeg ikke får til å gå på langrenn like godt som de som går annenhver helg fra desember til mai (kan du forstå det?), kan jeg bli tilsvarende frustrert når jeg feiler i troen på Jesus. de fleste (“forhåpentligvis” alle) kjenner til opp-og-ned-periodene i troslivet – av og til føler man seg veldig på nett med Gud og av og til lurer man på hvor man falt av lasset. med en gang jeg får en ned-periode i livet blir jeg oppgitt, frustert og føler meg som en utrolig dårlig kristen.” jeg bor ikke i et land med forfølgelse en gang og jeg klarer ikke å involvere Gud i alle ting. hvordan klarer du å være så tålmodig med meg, Gud?” tenker jeg som oftest da.

og Gud viser meg gang på gang hvor omfattende hans tilgivelse, kjærlighet og nåde er, og Han har fått meg til å innse mer enn noen gang følgende:

jo mer jeg prøver å ære Gud med livet mitt, jo mer innser jeg hvor mye jeg (unnskyld sproget) stinker til det. jeg er på ingen måte perfekt og har aldeles ikke alle svarene. jeg roter til samtaler om “kristne” temaer hele tiden. men samtidig viser det også hvor høyt Gud måtte elske meg til å sende sin egen sønn til å dø for meg. på tross av alle teite ting som jeg gjør, sier og tenker, så elsker han meg. og det er ganske sprøtt. 

og det er ganske sprøtt at jeg først nå begynner å innse hva det betyr.

Photo 21.04.14 14 43 10(her var det bare passende med et bilde fra den meget suksessfulle langrennsturen.
jeg har tenkt å legge meg i hardtrening, bare så det er sagt. #bortelid2015)

